Skrevet d. 2. august 2019 af Simon Rasmussen

Anmeldelse af Gazelle Orange C8 HMS

Kan du overhovedet leve uden en elcykel?

Siden Politiken i april testede en elcykel, der kunne køre helt op til 45 km/t, har debatten gået sin gang i de danske stuer. Der er mange argumenter for og imod de hurtige cykler, men det er svært at komme uden om, at danskerne har forelsket sig i elcyklen.

Når du står og skal investere i en elcykel, opstår der dog ofte en del tvivl, for hvilken elcykel skal du bruge dine penge på?

Der har været mange fabrikanter om buddet, men særligt en fabrikant er trukket fra konkurrenterne. Det er hollandske Gazelle Bikes, der med deres Gazelle Orange C8 HMS har lagt sig allerforrest i klassementet. Vi har lavet en grundig anmeldelse af cyklen, der netop er blevet kåret til ”bedst i test” af Forbrugerrådet TÆNK.

Køb den hos Cykeleksperten

Laveste netpris

Et hurtigt overblik over Gazelle Orange C8 HMS

Inden vi går i gang med den grundige anmeldelse af Gazelle Orange C8 HMS, får du lige et hurtigt overblik, over de funktioner cyklen har. Så kan du se, præcis hvad du får for pengene, for selvom elcyklen er i den dyre ende af elcykler, har den stadig en enormt høj ”value-for-money”.

  • En rækkevidde på mellem 125 og 145 km per opladning, afhængigt af om man vælger batteriet med 418Wh eller 500Wh.
  • Di2 elektronisk gearskifte. Gearskiftet foregår ved at trykke på en knap, frem for at dreje et håndtag. Ligeledes kan gearskifte foretages, imens man træder i pedalerne.
  • Mulighed for at vælge mellem manuelt og automatgear. Med automatgear indstiller cyklen selv din gearing afhængig af farten. Det kan selvfølgelig slås fra, og selv når det er slået til, kan du selv skifte gear manuelt, hvis behovet skulle opstå.
  • Hydrauliske skivebremser, der sikrer en behagelig og effektiv opbremsning.
  • Shimano Steps-motoren er en kraftfuld og robust motor, der er ideel til både fladt og kuperet terræn, og samtidig er den ekstremt lydsvag sammenlignet med andre elcykler.
  • Motorassistance på op til 6km/t når du trækker cyklen.
  • Et stort display der er let at aflæse.
  • Et garantiprogram der inkluderer 10 års garanti på stellet, 5 års garanti på affjedringen og 2 års garanti på alt andet, hvilket også inkluderer motoren og batteriet.

Har du overhovedet behov for en elcykel?

Med det prisleje de fleste elcykler holder sig, er det bestemt et relevant spørgsmål at stille sig selv. For hvad er det i grunden, man får ud af at købe en elcykel?

I sidste ende er det selvfølgelig kun dig selv, der kan besvare det spørgsmål, men der er alligevel en del argumenter, der taler for, at elcyklen er fremtidens køretøj.

Det første argument er selvfølgelig miljøvenligheden. Det er rigtigt, at en elcykel bruger betragteligt mere strøm end en almindelig cykel, men elcyklen er ikke en erstatning for cyklen alene. Elcyklen er en erstatning for alle dine transportmidler.

Der har altid været en altoverskyggende fordel, ved at tage bilen frem for cyklen. Du skal ikke bruge kræfter, på at komme frem, hvilket betyder, at du ikke er svedig, når du når frem til arbejde, fest eller hvor du nu er kørt hen.

Det er grunden, til at man i cykelgale Danmark ikke cykler til bryllup. Men med elcyklen kan det meget vel ændre sig, for elcyklen har præcis samme fordel. Du skal ikke længere kæmpe, for at komme frem, det gør cyklen for dig.

I sidste ende betyder det faktisk, at man kan spare penge, på at købe en elcykel, selvom den er dyrere end en almindelig cykel. Med elcyklen sparer du nemlig penge på bilforsikring, vægtafgift, benzin og offentlig transport.

Det er selvfølgelig kun rigtigt, hvis du investerer i en holdbar elcykel i første omgang, hvilket er grunden til, at det er en god idé at vælge en cykel som Gazelle Orange C8 HMS, frem for at vælge et af de billigere alternativer.

Et hollandsk vidunder uden nævneværdige fejl – kåret til bedst i test af TÆNK

Et af de største testresultater Gazelle Orange C8 HMS har opnået, er også et af de største testresultater en elcykel kan opnå i Danmark. Den hollandske cykel vandt nemlig prisen som den bedste elcykel i 2019 i Forbrugerrådet TÆNKs store elcykeltest.

TÆNKs testpanel lagde særlig vægt på den fantastiske køreoplevelse, og det faktum at det var enormt svært, at finde punkter hvor de overhovedet kunne kritisere elcyklen.

Der er flere ting ved den hollandske elcykel, der er med til at sikre den fantastiske køreoplevelse. Blandt dem er komponenter som motoren, der sikrer et godt og naturligt tråd, samtidig med at den er så støjsvag, at det giver oplevelsen af, at du kører på en almindelig cykel.

En anden ting der bestemt er værd at nævne, er det avancerede gearskifte, der samtidig er ekstremt nemt at benytte. Gearet giver mulighed for, valgfrit at benytte manuelt gear, automatgear eller begge dele på samme tid.

Med automatgearet er du sikret at starte i et behageligt gear, efter du har holdt stille, og du kan endda selv bestemme, hvilket gear cyklen skal starte i, så alt er ladt helt op til dig, og du kan samtidig bruge det manuelle gearskifte, selv når automatgearet er slået til. En funktion der er særdeles brugbar på stejle stigninger.

Displayet der er monteret centralt på styret, viser informationer om din fart, batterilevetid, forventet rækkevidde og endda hvor tæt du er på det næste automatiske gearskift. Displayet er en af de ting der i særklasse blev komplimenteret i TÆNKs test, da det er tydeligt og let at aflæse – både i dagslys og i mørke.

Selvom det er svært at finde kritikpunkter ved Gazelle Orange C8 HMS, er der alligevel tre der er værd at nævne. De er ikke store, men da der ikke er andre, bør de nævnes, for at give en fuldgyldig anmeldelse.

Det første kritikpunkt er bagagebæreren, der er udstyret med elastikker frem for en klap, hvilket kan gøre det besværligt at transportere udvalgte objekter.

Det andet kritikpunkt er dimensionerne på håndbremserne. De sidder lidt langt fra styret, hvilket dog kun var et irritationsmoment for en enkelt dommer i TÆNKs testpanel.

Det sidste kritikpunkt er, at lyden fra gearskiftet er lidt højere end på andre cykler, det vænner man sig dog hurtigt til.

Hvorfor ikke købe en almindelig cykel?

Det er måske et underligt spørgsmål at stille, når man anmelder en elcykel, men især hvis du bor i en storby, og ikke er ejer af en bil, er det et særdeles relevant spørgsmål. Med den høje pris Gazelle Orange C8 HMS har, kan man nemlig købe rigtig meget cykel, hvis man i stedet valgte en cykel uden motor. Så hvorfor ikke gøre det?

Selv hvis man demonterede motoren fra den hollandske elcykel, ville den score højt i tests af almindelige cykler. Motoren er det, der gør den til en elcykel, men Gazelle Orange C8 HMS er ikke bare en fantastisk elcykel, det er en fantastisk cykel.

Selv uden motor er cyklen bygget med så meget overskud, at den er pengene værd. Forestil dig en almindelig cykel med elektrisk gearskifte, der styres via tryk på en knap, med muligheden for frit at vælge mellem automatgear og manuelt gear, med hydrauliske skivebremser og med et stel der er så solidt, at fabrikanter tør love 10 års garanti på det. Det er præcis hvad Gazelle Orange C8 HMS er, og så har den også motor!

Er Gazelle Orange C8 HMS så pengene værd?

Det burde efterhånden være tydeligt for enhver, at vi er helt vilde med den hollandske elcykel fra Gazelle Bikes. I løbet af anmeldelsen har vi fremhævet rigtig mange gode grunde, til at vælge Gazelle Orange H8 CMS, og ligesom TÆNKs testpanel har vi haft svært ved at finde på nævneværdig kritik. Men inden vi besvarer det endegyldig spørgsmål, om cyklen er pengene værd, får du lige en opsummering af cyklens fordele og ulemper.

Fordele:

  • En fantastisk og naturlig køreoplevelse.
  • Høj rækkevidde.
  • En kraftig og robust men samtidig støjsvag motor.
  • Lækkert elektrisk gearskifte.
  • Justerbart automatgear med mulighed for manuel override.
  • Tydeligt display der er let at aflæse.
  • Langvarig garantiordning.

Ulemper:

  • Bagagebærer med elastikker i stedet for klap.
  • Lidt besværligt at nå håndbremsen for cyklister med små hænder.
  • Gearskift larmer mere end på manuelle gear.

Vores endelige konklusion

Konklusionen kommer til at lyde lidt ensidig, men overblikket over fordele og ulemper taler sit eget tydelige sprog. De tre ulemper vi har kunnet finde, er knap værd at nævne, og er kun kommet med på listen, fordi der ikke er andre og større problemer med det hollandske vidunder. Når det største problem med en elcykel er, at bagagebæreren har elastikker i stedet for klap, så er der ikke meget at komme efter, og det er vi tydeligvis ikke de eneste der synes.

Elcyklen fra Gazelle Bikes ser ud til at blive årets mest solgt elcykel, hvilket ikke er svært at forstå, når man ser på hvor ensidige anmeldelserne af cyklen har været. Så vil vi svare på spørgsmålet, der bærer enhver anmeldelse: ”Er den pengene værd?”

Som du nok allerede har regnet ud, er svaret: ”Selvfølgelig er den pengene værd”. Faktisk er den tæt på at ville have været pengene værd, selv hvis den ikke havde haft en motor, men da den har en motor, er det ikke et spørgsmål vi behøver undersøge til fulde her.

Den største ulempe ved den hollandske cykel, er at den sikkert kommer til at være udsolgt fra forhandleren inden længe, så hvis du er fristet, er det en god idé at slå til før det er for sent. Heldigvis forhandles Gazelle Orange C8 HMS af flere danske forhandlere.